Iskren
da budem ne sećam se koja je tačno godina bila u pitanju, ali bio je to period
kada sam još išao na istok Hrama u Humskoj ulici. Dakle davno. Sećam se da je
to bilo vreme u kom je fudbalska sekcija još znala za pobede na domaćem terenu,
ali takođe se sećam da je to je bio početak perioda vladavine trenutnog režima.
Neka bude da je u pitanju proleće 2013. godine i neka od utakmica domaćeg
prvenstva. Na samom ulazu na tribinu naleteo sam na momka koji je u rukama
držao par fanzina koje do tada nisam viđao. Kako i uvek kada bih naleteo na
nešto što ima veze sa Partizanom bez razmišljanja sam kupio. Kao pripadnik
Generacije X odrastao sam čitajući „Partizanov vesnik“ koji je ćale kupovao i
tako uspevao da saznam i naučim nešto o svom klubu. Kasnije kada je Vesnik
ugašen kupovao sam raznorazne navijačke fanzine (jer klupskih naravno nema).
„Izabrei Partizan“ je recimo bilo nešto vredno pažnje, ali i on odavno ne
postoji. Pre nego sam seo na svoje mesto bacio sam pogled na kupljeni primerak.
U
pitanju je bio A4 format na kom je pisalo „Grobarski treš romantizam“. Na
naslovnoj strani je bila Orvelova fotka i naslov „Džordž Orvel: Moj susret sa
osnivačima Partizana“.
I
ono što mi je najviše privuklo pažnju. Sitnim slovima „časopis za umetnost i filozofiju“.
OK
– rekoh sebi i spakovah prvi broj (tek kasnije sam postao svestan da je u
pitanju prvi broj) u džep jakne.
Po
povratku iz Humske ostavio sam časopis na neku od polica sa knjigama. Posle par
dana sam ga se setio, uzeo sa police, zavalio u fotelju i otvorio.
Kao
što rekoh od prestanka postojanja „Partizanovog vesnika“ navijački fanzini koji
su izlazili su logično bili tematski posvećeni navijačkim grupama, njihovim aktivnostima,
analizama učinka klubova naših sekcija. Tako nešto sam očekivao i ovde.
Prizanjem, više od svega me zanimala naslovna i Orvelova povezanost sa
osnivačima Partizana. Znao sam da je bio učesnik rata u Španiji kao i Koča
Popović, ali mi nije bilo poznato kako se o njihovom susretu nisu snimili
filmovi i serije.
Ali....
Ali,
kada sam otvorio ovo izdanje to je bilo kao da sam otvorio neka sasvim nova
vrata i kao Alisa zakoračio u neki drugi svet. Svet koji je uvek bio tu oko
nas, ali ga niko nije uvukao u našu stvarnost.
Prvo
na šta sam naleteo je bio članak „Borislav Pekić – Kompleksi“. Pored toga su
stajali Bajronovi stihovi
„She
walks in beauty like the night“ sa dodatkom „a ja živim za Partizan i fajt“.
Na
sledećoj strani veiki naslov „Fridrih Niče – Tako je govorio Ilješ Špic“!?
Tekst
propraćen fotkom Špica u odelu i Ničea u dresu Partizana na terenu Stadiona JNA.
Jebem
ti život šta je ovo? – pomislio sam i počeo da okrećem stranice.
Usledila
je GTROva istorijska čitanka i Dražina tajna poruka.
Da
sada ne nabrajam, ali do poslednje 28. strane su se ređali Orvel, Edgar Alan
Po, Jesenjin, Bukovski, Borhes... Tada sam bio potpuno siguran da ovo nije
izdanje kakvo sam očekivao.
Znao
sam da će to biti nešto najbolje što sam pročitao u vezi Partizana kada sam na
sredini naleteo na sledeće redove:
„Odelo
koje Lord Bajron nosi na slici „Lord Byron in Albanian dress“ poklonio mu je
lično Isa Sadriju pred prijateljsku utakmicu FK Tepelane – FK Partizan“.
Vratio
sam se na početak i u dahu pročitao sve napisano.
Kao
što sam već rekao nakon čitanja sam se osećao kao Alisa u zemlji čuda koja je
otkrila jedan sasvim novi svet. Nestvarni spoj svih vrsta umetnosti,
filozofije, istorije kroz priču o Partizanu prepun duhovitosti i ironije.
Malo
je reći da sam bio oduševljen. Šta je ovo i zašto tek sada saznajem za postojanje
ovoga?
Posle
kraćeg raspitivanja o čemu se radi uspeo sam da saznam da je u pitanju grupa
ljudi koje je svoju aktivnost kao GTR započela na Fejzbuku i da je štampano
izdanje bio sledeći logičan korak.
E,
sada da se vratimo na vreme sa početka teksta. Bila je to 2013. godina i
početak vladavine čoveka koji nije baš oduševljen idejom da naš klub postoji.
Ubrzo smo svi postali svesni toga na razne načine i primere.
Jedan
od njih je i verovatno nigde u svetu zabeleženo teranje trenera košarkaškog
kluba po naredbi najmoćnijeg čoveka u državi. Usledile su nove podele među
navijačima Partizana. Bio sam svedok mnogih, ali mislim da je podela nastala
tih godina najveća ikada i da se u skorije vreme nećemo oporaviti od nje. Pored
podela međe organizovanim navijačkim grupama bili smo svedoci prebijanja
navijača Partizana na tribinama stadiona ili hale od strane istih tih
organizovanih. Pored toga čitavo JSDP je počelo lagano da propada. Od toga da
samo 2012. bili šampioni u većini sportova došli smo do toga 2015. nemamo ni
jednu jedinu titulu. I taj trend će se nastaviti do današnjih dana.
Kako
su organizovane navijačke grupe kao što rekosmo bile u sukobu ostatak navijačke
armije je jednostavno bio prepušten sam sebi. Baš nekako u to vreme delatnost
GTR će biti na vrhuncu.
Ako
mene pitate u uslovima kakvi su bili samo zahvaljujući njima se održao duh,
kako bi se to reklo, Grobarštine i čuvene krilatice „Smrt fašizmu živeo
Partizan“ i neka veza ljudi sa klubom.
Šta
je sve ekipa okupljena oko Grobarskog treš romantizma donela?
Pored
već pomenutih fanzina i nestvarnog povezivanja svih vrsta umetnosti u svom
crnilu koje se nadvilo nad klubom tih godina (nije još prošlo) u početku su
gornji Dorćol oplemenili gomilom murala. Kasnije se ova aktivnost proširila na
ostale delove grada, ali i države. Murali koji zaista nikoga ne vređaju i koji
povezuje razne ljude i raznih sfera sa Partizanom. Od Bore Todorvića, sina mu
Žike, preko Tanje Bošković, Edi Granta do Orvela. Interesantno da su murali
samo jednom bili oštećeni i to od strane nekog rendom lika, ne od strane
organizovanih navijača rivalskog kluba. Dobro, Orvelov mural je iz nekog
razloga oskrnavljen, ali kako živimo „Životinjsku farmu“ verovatno se neko
osetio prozvanim.
Organizovali
su više izložbi, modnu reviju, izložbe posvećen godišnjicama finala u Briselu i
Istanbulu, bili deo predstave „Kadinjača“.
Uz
njih je delovanje benda „Grupa JNA“ dostiglo svoj vrhunac.
I
zaista je unelo nešto novo u život našeg kluba, jer je čitavo delovanje bilo
duhovitoa, ali ujedno je kritikovalo sve što je trebalo kritikovati. Kako ni
jedna od naših sekcija nije baš posvećena marketingu i razvoju istog gomila
ljudi kojima je Partizan u srcu pored dresova nosi majice ili dukseve koji su
nastali delovanjem GTR. Možda bi narod kupovao takve majice u klupskim
radnjama, ali ih jednostavno nema. Da ne pričam o „Grupi JNA“ koja je uspela da
unese pank i rok muziku na tribinu u 21. veku kao da je to normalno. Nema lepše
scene od one kada gomila klinaca koja u životu nije slušala tu vrstu muzike
skače i peva uz obrade pank pesama tokom proslave titule. Naravno i ja sam
pevao „Samo jedan klub“ benda Sha-Ila iako nikad nisam slušao tu vrstu muzike,
ali u tome i jeste poenta.
Prateći
društvene mreže možemo da vidimo koliko je rad ovih ljudi popunio neke
praznine.
Recimo,
tokom obeležavanja godišnjice ubista Harisa Brkića gomila ljudi kači fotku GTR
murala posvećenog tragično preminulom igraču našeg kluba. Jer pored toga ne
postoji ništa drugo što bi sećalo na Harisa ni od kluba ni navijača. Ili
Milenka Savovića. Na primer, najbliže što ćete biti ekipi koja je bila učesnik
brisleskog finala 1966. je mural na severozapadu našeg stadiona. Naravno da
klub kao klub nema ništa slično. Kad smo kod malopre pomenutog finala pored
svega nabrojanog idejni tvora čitave GTR priče Ivan Lovrić je izdao i par
knjiga. Poslednja je „Partizanov rolerkoster“ i govori baš o ovoj ekipi i
porazu u finalu Kupa šampiona. Za početak ću reći da je na promociji knjige
govorio Dule Vujošević koji je poznat kao neko ko ceni književnost. Dakle, ne
verujem da bi jedan Dule pričao o knjizi koja ne vredi.
Nisam
književni kritičar i jako sam pristrastan u vezi bilo čega što bilo ko radi na
temu Partizana, ali evo i sa moje strane topla preporuka. Saznaćete neke nove
stvari o putu našeg kluba do finala, o samim akterima, okolnostima i vremenu u
kom se finale odigravalo, ali i samoj analizi šta taj poraz predstavlja za nas
kao celinu. Pitanje da li je mogao da se izbegne i šta bi bilo sa nama da je
ishod bio drugačiji.
Na
kraju krajeva, kroz celu knjigu se provlači definicija razlike između nas i
njih.
Uglavnom,
pročitajte, nećete se pokajati. Moram da priznam da mi nedostaje delovanje
njihovog profila na Tviteru gde nisu aktivni već nekoliko godina. Posle duže
pauze su vratili na neke od društvenih mreža.
Naravno,
da se sve ovo što rade nekome ne sviđa i to je noramlano. Ali, kako je ovo moje
ćoše, imam pravo da iznesem svoje mišljenje. Koje je jednostavno.
Hvala
vam devojke i momci okupljeni oko GTR što ste uneli jednu sasvim novu dimenziju
u navijačku kulturu. Hvala što ste povezali Orvela, Jesenjina i gomilu drugih
umetnika, filiozofa, muzičara, glumaca, izmišljenih likova sa Partizanom. Na
kraju krajeva, hvala vam za najlepšu priču ikada napisanu.
Priču
„Čovek sa lepim plavim očima“ posvećenu našem dobrom Miši Tumbasu.
Hvala
vam za onaj osećaj kada ponedeljkom u 19 na utakmici protiv bugarskog tima
sedam hiljada ljudi peva „Svi drugari moji Grobari“. Hvala vam i što imam gomilu majica.
Hvala
vam što sam na jednoj od vaših izložbi upoznao Božu Koprivicu.
Ti koji čitaš ovaj tekst ako nisi, proveri Fejzbuk stranicu GTR (nadajmo se da će aktivirati i Tviter profil), potraži od nekoga drugara Grobara njihova štampana izdanja. Prošetaj gradom i fotkaj murale. Ako ti zatreba lokacija, piši, mogu ti dati tačnu lokaciju barem ovih dorćolskih. Poslušaj sva tri albuma „Grupe JNA“ ako nisi. Ako jesi nema veze, poslušaj ih još jednom. I čekajmo da nas obraduju nekim novim delom. Koliko znam sprema se nešto novo. Nešto pisano, a nešto u vezi ulice. Nisu demonstracije 😊.
Hvala ti za ovaj tekst 🙂
ОдговориИзбриши